Gegurutan kuwi prinsipe pada karo puisi Indonesia modern. Ana geguritan kang sifate peteng (prismatis) ana uga kang asifat padhang (transparan). Kuwi manut angel lan gampange anggone maca nganti mudheng (pemahaman).
Nanging kudu dingerteni yen prinsip nulis geguritan kuwi ya ora beda karo nulis karya sastra liyane, kayata prosa. Kudu disiyagakae saka ngarep: (1) gagasan apa kang arep diwedharake (tema lan amanat), (2) terus ditata nganggo alur sing runtut, dadi ora mencolot mrana mrene, (3)dilakoke nganggo tokoh sapa, aku lirik apa wong liya (aku lirik ora kudu pada karo aku penulis), (4) sukur ana pidakane setting wektu lan panggunan sing cetha, (5)terus disimpen ing gaya bunyi, gaya kata, gaya kalimat, lan majas kayadene metafora lan personifikasi. Sing banget mbedakake antarane geguritan lan prosa, punjere mung ana ing tembung SINIMPEN, tegese ora blaka.
Bonari Nabonenar:
G U R I T
gurit mung papan kanggo istirah
kayadene gubug cilik
ing tengah sawah ing antarane kemreceke manuk emprit ngonceki gabah
gurit mung papan kanggo istirah
kanggo sayah apa kanggo kang makarya wegah
gurit mung papan kanggo istirah
kayadene gubug cilik ing tengah sawah
ramerame mbakar jagung nyadhong wangsit
gendhakan dhedhemitan
gendhakan karo dhemit
dhemit gendhakan
ing gubug cilik ing tengah sawah
gurit mung papan kanggo istirah
tembungtembug ukaraukara padha sayah
sawise dirodhapeksa diajak nyebarake dora
apuskrama lan pitenah
gurit mung papan kanggo istirah
17 januari 1988
RAMA SHINTA
Uripna uripe damar ing telenging jiwa
Shinta, jalaran aku asipat langit
Lan sliramu iku critane bumi
Awan lan wengi pinesthi
Manunggal ing donya langit
Ngrukti wiji wijiling rasa
Katresnan ora bakal pinisah
Samodra bawera lan alas gung
Shinta, dheweke mardika
Menyang endi kudu tumiba
Kaya lumepase warastra
Ngaras akasa
Dening: Widodo Basuki
Meditasi Alang- Alang, Kumpulan Geguritan 2004
Tugas:
Silakan tulis komentar berupa ulasan dalam bahasa Indonesia tentang nilai estetis satu geguritan yang dimuat di majalah berbahasa Jawa, lengkap dengan teks geguritan, nama pengarang, nama majalah, nomor edisi, dan tanggal terbit.
Sabtu, 21 Februari 2009
7. Geguritan
Diposting oleh Yusro Edy Nugroho di 07.38
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
MANGSA NGERTIA
BalasHapusRini T Puspo
Majalah Panjebar semangat
No 24 16 Juni 2007
Ditangisana mangsa weruha
dioyak mangsa ngertia
ora bakal mandheg tumoleh
saderma miling tembung warisan
ora kleru, ngetut lakune jaman
mbujung impen lan kekarepan
awit jantraning ngaurip
manut obah osiking kahanan
pitakonku:
nganti kapan anggonmu lumayu?
nganti ancik-ancik menara gadhing?
ngemut legine gula
eman nglepeh yen manis dirasa
aja dadi pepalang tembung kang karungu
terus, terusa jumangkah
mapag esem guyu
wanti-wanti welingku: keduwung tibane mburi
Menurut saya banyak nilai estetis yang terkandung dalam puisi ini, nilai estetis suatu geguritan tidak hanya dilihat dari satu sisi tetapi harus dilihat dari berbagai sisi dan aspek seperti geguritan ini. geguritan ini memiliki nilai estetis seperti yang pertama dari segi bahasanya, bahasa yang digunakan dalam geguritan ini memiliki nilai estetis dengan penggunaan permajasan atau perumpamaan yang ada dalam geguritan ini seperti kata "aja dadi pepalang tembung kang karungu", dan masih banyak lagi.
kemudian dari segi isinya juga memiliki nilai estetis yaitu meiliki makna yang mendalam dimana berisi nasehat kepada seseorang yang digambarkan dengan kata-katanya.
MARANG SAWIJINING GURIT
BalasHapusLan aku kelingan marang guritmu
Gurit sing ora tak ngerteni maknane
Kejaba sawijining parikan, sawijining sanepan
Sing kebak rasa kapang
Lan rasa panuwun, Marang urip
Lan sang Hyang
Ning saiki sakwuse pirang-pirang abad
Ngumbara. Dumadakan banjur krasa kaendahane
Sing mbujuk lakuku
Nuntun atiku
Sedheku. Ing ngarepE
Dening:Arief Mulyarto
Penjebar Semangat, Edisi 25, 24 Juni 2006
ANALISIS
Geguritan "Marang Sawijining Gurit" karya Arief Mulyarto mempunyai nilai estetis yang dapat dilihat dari unsur-unsur intrinsik yang terdapat dalam geguritan tersebut.
Tema dalam geguritan ini adalah rasa syukur manusia kepada sang pencipta. Dalam geguritan ini digambarkan melalui jalan hidup seorang manusia yang merasakan tanda-tanda kebesaranNya melalui keindahan alam semesta.
Dalam geguritan ini menceritakan seseorang yang mengembara dalam arti menjalani kehiduapn sekian lamanya, akhirnya sadar dan merasakan nikmat dan anugerah dari Allah SWT.
Melalui rahmat dan anugerah tersebut, rasa syukur dan rasa terimakasih untuk sang pencipta selalu ada,yang selalu menuntun langkah umatNya untuk bersujud mengucap syukur atas segala karunia yang telah diberikan kepada seluruh alam semesta.
NILAI ESTETIS
Dalam setiap hasil karya sastra pastilah terdapat nilai-nilai estetis. Tidak terkecuali dalam geguritan "Mrang Sawijining Gurit" juga terdapat nilai-nilai estetis karya sastra.
Nilai keindahan dalam geguritan ini dimunculkan oleh penulis gurit melalui gaya bahasa yang digunakan, serta amanat yang berupa petuah atau nasihat bagi para pembaca.
Geguritan ini juga memunculkan nilai estetis yang menjadikan pembaca tertarik dan memahami isi dari geguritan.
Jadi dapat diambil suatu kesimpulan bahwa dalam sebuah karya sastra dalam kaitannya dengan geguritan disini pastilah terdapat suatu nilai estetis atau nilai keindahan yang merupakan unsur penting dalam baik atau tidaknya, sempurna atau tidaknya, menarik atau tidaknya suatu karya sastra(geguritan).
RATNA PUSPITA DEWI
2102407062
Rombel 03
Rizqiya A.N.
BalasHapus2102407103
R. 4
Jagoku
Jago kluruk wayah esuk
mawa tengara kang tidhem premanem
pangribawane sumrambah ngebaki donya
kalane jago padha kluruk lan kodhok padha ngorek
kena wae aku lank owe bebarengan ngimpi
jago kluruk wayah esuk
nyimpen greget kang ora nglokro
ngemu pangarep arep kang isih dawa
yen bakal ana dina padhang trawangan
nanging nalika klambi dhines tumemplek neng awak
ing kono wis dudu impene wong turu
ngelingana jago sing tansah kluruk
maweh semangat kang ora bisa nglumpruk
kajaba sesanggeman abot kang sumandhang
amrih wujud impene masyarakat sing butuh pangayoman
Kalane jago padha saba ing kono
kelingan kabutuhane warga
Saiki jago padha kerig ngumpulke tenaga
klambi dhines kang sumebar sanegara
ing kene diwaca pira ajine
jago kang padha kluruk aja pisan kumalungkung
kaprayitnan elingana
negarmu durung aman
isih akeh bangsa kewan galak
kang ngelak daging getihmu
Suwardi
Ngayogyakarta, 6 Januari 06
Panjebar Semangat-7/2007
Nilai estetik
Hal paling menarik dari geguritan ini, menurut saya adalah terletak pada maknanya. Makna disini dapat ditafsirkan menjadi dua. Pertama, Jagoku menceritakan tentang ayam jago, yang setiap paginya membangunkan orang dengan kokokannya. Kokok yang menyulut api semangat setiap orang untuk mengawali harinya dengan penuh rasa tanggung jawab dalam setiap profesinya. Jago mengemban tugas yang berat disetiap harinya. Yaitu membangunkan seluruh alam. Coba saja, jika jago sudah berhenti berkokok, pasti alam akan terganggu keseimbanganya.
Makna yang kedua Jagoku menceritakan seorang pemimpin yang diibaratkan sebagai seekor jago. Karakteristik jago yang disiplin dan bertanggung jawab. Sebagai seorang pangayom masyarakat sudah selayaknya meniru sifat dari ayam jago. Walaupun dalam keadaan yang serba tidak mengenakkan, tugas harus dijalankan dengan penuh tanggung jawab dan profesional. Pemimpin haruslah selalu memperhatikan kepentingan warganya. Jangan sampai pemimipin itu lengah, sebab masih banyak tugas, hambatan, dan tantangan yang harus dihadapi untuk mempertahankan negara ini.
Selain dari segi makna, perminan bunyi dan fonem juga menjadikan geguritan ini indah seperti pada:
Jago kluruk wayah esuk, mengulang bunyi uk
Mawa tengara kang tidhem premanem, menjajarkan bunyi em
Ing kono wis dudu impene wong turu, mengulang bunyi uu.
Penggunaan konsonan hambat, misalnya dalam kata kluruk, kodhok, greget.
Pada bait ketiga baris pertama, jika diucapkan menimbulkan kesan yang indah.
Pengulangan kalimat yang sama pada bait lain, yaitu Jago kluruk wayah esuk. Kalimat ini ada pada bait pertama dan kedua.
Juga pada pemilihan kata, yang dapat membuat irama menjadi indah.
LAILATUL BADRIYAH
BalasHapus2151408013
Sastra Jawa, S1
GEGURITAN
Al Aris Purnomo, M.Sab:
TAPEL WATES
Dudu prakarane langit nalika lintang nangis
Dudu prakarane bumi nalika angina kakipa
Awit saben donga wis ngerti dalan lan wektune
Uga kudu aweh wektumarang hawa nyaring kamursidan ing antarane lebu ireng
Ora gampang ngener ampang
Lan butuh dawaning tekad lan kencenging pambudi
Nganti doyan marani pati!
Sanggar imajiner,Agustus 2005
Sumber Majalah Jaya Baya edisi 52 Minggu IV Agustus 2005
Menurut saya banyak nilai estetis yang terkandung dalam geguritan yang berjudul” Tapel Wates” karya Al Aris Purnomo, M.Sab, nilai estetis suatu geguritan tidak hanya dilihat dari satu sisi tetapi harus dilihat dari berbagai sisi dan aspek seperti geguritan ini.Geguritan ini memiliki nilai estetis seperti yang pertama menggunakan diksi selain itu ada juga dari segi bahasanya, bahasa yang digunakan dalam geguritan ini memiliki nilai estetis dengan penggunaan permajasan atau perumpamaan atau sering disebut juga kata kiasan dan geguritan ini sangat indah bila dibaca dengan cara dihayati sehingga pembaca dapat merasakan isi dari geguritan tersebut.Dan masih banyak lagi nilai estetis yang ada dalam geguritan itu.
Ringkasan isi geguritan
Dalam kehidupan di dunia ini manusia pasti mempunyai rencana untuk kedepan, dalam hal itu kita harus merencanakan dengan sedemikian rupa untuk memperoleh hasil yang baik, maka dari itu manusia harus mempunyai dasar yang kuat untuk memperolehnya yaitu berupa niat dan tekad.
DIAH AYU ARIYANTI
BalasHapus2151408005
Sastra Jawa,S1
Tugas Geguritan
G U S T I
Karya Davit Harijono
gusti,
aku wis kaweden wengi iki
kaya wengi – wengi sadurunge
nalika adzan wis ilang
lan langit wis ganti gambare
widadari wis ilang swarane
gusti,
wis kewirangan saiki
impen – impen sengit sing kokparingake
sasmita – sasmita lungit sing kokbeberake
ing papan lungguhku anget dening kringet
pating clekit tinggimu
gawe ora jenjemku
gusti,
apa isih ana kalodhangan
raiku wis kaku dening sakeh dedosa sing bakal walaka
mobah mosiking tangan lan sikilku
wis ora bisa dakduwa
mbabar crita wingi uni
ing mangsa rembulan ndadari aku
tinggal glanggang
gusti ,
pasaku dadi saya sepi
sepa adoh saka swaraning darus
lan tekdhur iku mung dadi klothekane wong kampong
ngoyak ndruwo
mung liwat bolonganing atiku
malah akeh sing padha lungguh medhingkrang
masang pangilo burek ing sangareping dhapukan
padha rerasan urip iku tata liar
apa arep nggayuh sampurnaning batin
yen sanggan iki dadi abot tekan mbun mbunan?
ora riyayan ora gatelen. Klambi wingi isih sedheng
yen geni ing pawon kae ora murub, apa arep
kokgrujuk banyu?
Tengah ramadhan, 1426 H
Sumber Majalah Jaya Baya Edisi 10 – 11 Minggu I-II Nopember 2005
Pada umumnya aspek keindahan sastra didominasi oleh gaya bahasa.
Di dalam karya sastra aspek – aspek keindahan itu dapat ditinjau melalui 2 segi yang berbeda, yaitu segi kebahasaan dan keindahan itu sendiri. Dalam bidang sastra yang diperhatikan adalah aspek yang pertama karena bahasa merupakan medium dalam karya sastra.
Pendapat saya tentang nilai estetis yang terkandung dalam geguritan yang berjudul ” Gusti” karya Davit Harjono ini memiliki nilai estetis dalam segi kebahasaan yaitu adanya diksi, dan penggunaan bahasa kiasan seperti pada kata “mung liwat bolonganing atiku” dan “raiku wis kaku dening sakeh dedosa sing bakal walaka”. Selain itu dari sisi isinya geguritan ini memiliki makna yang berupa nasehat untuk para pembaca agar selalu ingat pada Allah SWT .
NAMA : INDAH SUGIARTI
BalasHapusNIM : 2151408001
PRODI : SASTRA JAWA
TUGAS GEGURITAN
JAMAN IKI WIS BANGET TUWA
dening : Turiyo ragil putra
Ngger,anakku
jaman iki wis tuwa
kabudayan wis rontang-ranting
mung kari crita
aja maneh sinom,dhandanggula,utawa gambuh
salarik guritan wae wis ora ana sing nganggep
kajaba kerlap-kerlipe lintang ing langit kana
sing setya ngrengganisepine wengi
binareng angambare cempaka sari
wis ora ana tembang kinanthi
sing mbiyen tansah methuk eseme rembulan
nalika bocah-bocah dolanan jamuran
wis ora ana, ngger
kajaba swarta tangis
pendapat saya mengenai estetis pada geguritan yang berjudul "Jaman iki wis banget tuwa" karya Turiyo ragil saputra dapat dilihat dari segi kebahasan yaitu banyak bahasa kiasn sePerti kata "Eseme rembulan" dan gaya bahasa juga tidak berbelit-belit sehingga pembaca dapt menangkap apa yang disampekan pengarang.Sedangkan dari isinya sangat bagus dan fakta,mengenai jaman moderen dimanah anak-anak mengisi liburan sekolahnya nonton TV, playstation. jarang sekalih dimalam hari anak-anak gegojegan di tenga-tengah taman disinarir cahaya rembulan,bahkan sudah tidak ada lagi anak-anak yang bermain jamur-jamuran, dan menyayikan lagu-lagu dolanan, bahkan lagu-lagu dolanan sudah asing di telinga anak-anak sekarang, tetapi lagu-lagu band justru merka hafal. maka kita sebagai orang jawa tulen/asli marilah lestariakan kebudayaan kita, walaupun lagu-lagu dolanan kita harus menjaganya.
SEPTI ISNAINI FICA.F
BalasHapus2151408011
SASTRA JAWA,S1
GEGURITAN
DAVIT HARIJONO:
GEGURITAN IKI
Angin. Wengine dadi dawa dening sepi kangen wening ilang dening prabawaning lintang panjer rina lan rembulan mesem ing walik mega
Biru kapangku. Kandel kangenku ing endahe katresnan ing surake kamardikan amarga mendhung ngendanu wus kesaput ketiga panjang
Panas sumelet iki kaya pamecut makantare kasaguhan. Srengenge kuning kae dadi piyandel samangsa gothang rasaku gumontang lurung atiku
Siksanen aku kanthi kapang awit iki ngumandhang dadi pambombong anyar. Sisihna katresnan iki kanthi rasa wedi lan sepi sebab ing gisik samodra gung asih mu aku bisa sinau maneh bisa milahi geguritan maneh. Nadyan mung kumampul baita gurit ku ing gedhene alum endah gurit mu
Iki aku. Lelumban ambyur ing segara mu. Adus pliket nyawiji jijik jember karob ing lendhut litheg maniking ngelmu lungit mu
Angin, engine dadi dawa dening sepi kangen wening ilang dening prabawaning geguritan iki geguritan mu .
Pawiyatan manis,0705
Maksud dari geguritan diatas adalah
Rasa kangen yang timbul dari hati seseorang. Dia berharap agar rasa kangen itu dibalas dengan rasa kasih sayang yang tulus. Meskipun halangan dan rintangan di depan mata, dia selalu berusaha untuk melaluinya hanya untuk mendapatkan satu kata yaitu rasa sayang yang tulus.
Dari geguritan yang berjudul"GEGURITAN IKI", pengarang menggunakan kata-kata yang mengandung nilai estetika. Dalam sebuah karya sastra, pengarang tidak terlepas dengan nilai estetika karena karya sastra dikatakan baik jika didalamnya mengandung unsur-unsur estetika dalam wujud bahasa.
Karya sastra dianggap sebagai karya yang menampilkan kualitas estetis yang paling beragam sekaligus paling tinggi, karena didalamnya memiliki banyak genre dan genre tersebut bersifat dinamis sehingga setiap genre melahirkan genre yang baru.
Nurul Baiti Rohmah
BalasHapus2151408009
Sastra Jawa
MARANG SANG GURU
Apa ana wewarah kang bisa
Njlentrehake werdine subasita
Iki ana bocah kepengin melu obah
Nanging mbutuhake patuladhan
Mungguh kepriye carane mapanake dhiri
Kapan kudu keras budi
Kapan kudu nyelehake ati
Srengengene mumbul ana ing aksara timur
Bakal ginayuh bareng undhake umur
Endi wewarah nyata kang nguwatke
Cipta rasa lan karsa, dak gadhang – gadhang
Bisa mekarke esem manis kang tulus
Senajan lagi nandhang prihatin
Kardono, Jaya Baya, 27, 2 Maret 1997
Maksud dari geguritan diatas adalah
Guru merupakan seorang penyalur ilmu. Ilmu ini bersifat luas, yaiti berupa pengetahuan maupun moral.
Dalam geguritan yang berjudul Marang Sang Ibu, pengarang menggunakan diksi yang dapat mewakili makna sebenarnya. Setiap kata yang digunakan mengandung nilai estetika, namun totalitas nilai estetika berada pada isi gegeritan itu sendiri. Ciri khas karya sastra adalah model bahasa, artinya aspek – aspek keindahan karya sastra sebagian terbesar ditampilkan melalui medium bahasanya. Dalam karya sastra gaya bahasa memegang peran sangat penting. Bahasa terdiri dari bahasa lisan dan bahasa tulisan. Bahasa lisan digunakan dalan tradisi sastra lisan, bahasa tulis digunakan dalam tradisi sastra tulis. Gaya bahasa terkandung unsur – unsur keindahan dengan berbagai bentuk, tetapi perlu disadari bahwa untuk memahami gaya bahasa diperlukan pemahaman dasar – dasar stilistika sastra yang sangat beragam. Kualitas estetika akan berubah sesuai dengan ruang dan waktu, artinya nilai pada suatu geguritan ditentukan melalui hubungannya antara karya sastra dengan pengarang disatu pihak. Karya sastra dengan pembaca sebagai proses resepsi dipihak yang lain. Keberhasilan karya sastra didasarkan atas bagaimana cara menciptakannya, bukan apa bahan untuk menciptakannya.
BURHAN SHIDIQ
BalasHapus2151408012
SASTRA JAWA, S1
Tugas Geguritan
KALI CILIWUNG
Karya Irul S Budianto
kali ciliwung isih panggah mili
saurute kekarepan sing kadhung diutuni
ngelebi rengkaning tanah pujangga
saiki ditinggal mlayu ahli waris
nyisaake gemontange jerit lan tangis
nyogrok dhadha
kali ciliwung isih panggah mili
bareng abyore lintang katresnan
lan guritan pisungsung dadi seksi
lamun labuh-labet bakal cinathet ing prasasti
tan nate gapuk kepangan ganase zaman
kali ciliwung, o, kali ciliwung
dumadakan iline nyeret tangis layung-layung
lamun urip satemenewis pinesti sang Illahi
dawa cendhake umur mung kari nglakoni
(liwat iline kali ciliwung
dak kentirake wangine kembang
donga kaswargan!)
Sukoharjo, 29 maret 2005
Sumber majalah Panyebar Semangat Edisi 18 30 april 2005
Menurut pandangan saya geguritan diatas mempunyai nilai estetis karena banyak menggunakan majas dan adanya diksi.selain itu geguritan diatas juga makna yang menyedihkan bagi penduduk disekitarnya karena telah membawa bencana setiap tahunnya.
MANGSA NGERTIA
BalasHapusRini T Puspo
Majalah Panjebar semangat
No 24 16 Juni 2007
Ditangisana mangsa weruha
dioyak mangsa ngertia
ora bakal mandheg tumoleh
saderma miling tembung warisan
ora kleru, ngetut lakune jaman
mbujung impen lan kekarepan
awit jantraning ngaurip
manut obah osiking kahanan
pitakonku:
nganti kapan anggonmu lumayu?
nganti ancik-ancik menara gadhing?
ngemut legine gula
eman nglepeh yen manis dirasa
aja dadi pepalang tembung kang karungu
terus, terusa jumangkah
mapag esem guyu
wanti-wanti welingku: keduwung tibane mburi
Menurut saya banyak nilai estetis yang terkandung dalam puisi ini, nilai estetis suatu geguritan tidak hanya dilihat dari satu sisi tetapi harus dilihat dari berbagai sisi dan aspek seperti geguritan ini. geguritan ini memiliki nilai estetis seperti yang pertama dari segi bahasanya, bahasa yang digunakan dalam geguritan ini memiliki nilai estetis dengan penggunaan permajasan atau perumpamaan yang ada dalam geguritan ini seperti kata "aja dadi pepalang tembung kang karungu", dan masih banyak lagi.
kemudian dari segi isinya juga memiliki nilai estetis yaitu meiliki makna yang mendalam dimana berisi nasehat kepada seseorang yang digambarkan dengan kata-katanya.
Maaf pak kemaren belum saya kasih nama:
Biya Ebi Praheto
2102407111
Rombel 4